Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Maud Douwes

DSC00615

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van oorsprong ben ik pianiste en schoolmusicus. In deze hoedanigheid heb ik tussen 1982 en 1992 een lespraktijk opgebouwd en daarnaast koren en zangers begeleid tijdens concerten en concoursen.

 

Rond mijn dertigste levensjaar heb ik het roer omgegooid en ben ik mij gaan specialiseren op het gebied van de bedrijfs- en commerciële economie. Tijdens de oprichtingsjaren van L1 reclame heb ik aan de wieg gestaan van de Reclamemaatschappij Omroep Limburg. Eind jaren negentig richtte ik in opdracht van Roularta Media (België) als bladmanager het maandblad Style Magazine in drie Limburgse steden op.

 

Van 2000 tot 2007 gaf ik als theatermanager leiding aan de marketingafdeling van Parkstad Limburg Theaters. Daarbij droeg ik zorg voor de programmering muziek van Theater Heerlen en Theater Kerkrade.

 

Vanaf 2008 werkte ik bij Opera Zuid waar ik tot januari 2014 verantwoordelijk was voor de coördinatie & sponsoring. Ik vertaalde missie, doelen en strategie naar de werkvloer, de relaties en de theaters. Met deze laatste tak wil Opera Zuid anders samenwerken. Opera Zuid speelt nu veel meer een motiverende en stimulerende rol in doelgroep benadering en ticketverkoop. De laatste jaren was vooral relatiemarketing mijn taak: met een duidelijke visie en plan, in gesprek met mogelijke partners om samenwerkingen aan te gaan en eventueel sponsorgelden te verkrijgen. Hierbij speelt cultureel ondernemerschap een steeds groter wordende rol.

 

April 2011 werd ik aangesteld als operationeel manager bij Tout Maastricht (editie I: 2011-2013). Een programma rondom cultuurparticipatie. De doelstelling is om dynamiek, draagvlak en actieve betrokkenheid te creëren onder alle bewoners van Maastricht. De belangrijkste pijlers zijn cultuureducatie en -participatie. Vele projecten zijn hiervoor opgezet, vaak in samenwerking met andere culturele partners en andere organisaties en bedrijven om meer dynamiek en daadkracht te genereren. Mijn belangrijkste taken waren: coördinatie, organisatie en het monitoren van het verloop van de projecten binnen het programma Tout Maastricht. Verder besteedde ik aandacht aan het verwerven van extra financiën middels fondsenwerving. Tijdens de eerste twee maanden van 2014 rondde ik samen met mijn collega’s deze eerste editie van Tout Maastricht af. Mijn aandachtspunt was vooral het financiële onderdeel.

 

Vanaf 1 januari 2014 ben ik relatiemanager van de philharmonie zuidnederland. Een nieuw orkest met veel ambities: vol passie de mooiste muziek delen met een groot publiek. De philharmonie zuidnederland is een orkest met een groot speelgebied – naast Brabant en Limburg ook Zeeland – en een van de drie grootste orkesten van Nederland. Groots bezette meesterwerken van Strauss, Mahler, Wagner, Stravinsky zijn een fantastische uitdaging voor het orkest.

 

Mijn focus richt ik op de mogelijkheden die er zijn de philharmonie zuidnederland te voorzien van een breed draagvlak van support in alle mogelijke vormen. Juist in de huidige tijdsgeest ben ik zeer gemotiveerd om mij samen met bestuur, directie, orkestleden en alle andere medewerkers in te zetten om het voortbestaan van de philharmonie zuidnederland te waarborgen voor de komende decennia. Ik sta open voor alle ideeën die mensen mij willen aanreiken om mij hierin te ondersteunen. Muziek is de zuurstof voor ons hart en noodzakelijk onze leefgemeenschap gezond te houden.

 

Met Maud Douwes Projecten & Producties vervul ik verder nog enkele opdrachten op het gebied van marketing, advies & organisatie.

 

In de pers:

juni 2014: Jos Roeden en Maud Douwes

juni 2015: Mijn werk als fondsenwerver voor philharmonie zuidnederland